söndag 30 april 2017

Litiumjonbatterifabrik i Sverige?

Åtta orter i Sverige och två i Finland kan få ge plats åt Europas största fabrik för framställning av bilbatterier som kan kosta upp till 40 miljarder kronor att bygga och att 2000-3000 ingenjörer skall arbeta i fabriken.

Northvolts vd Peter Carlsson: ”Det här är det största industriprojektet i Sverige sedan bygget av kärnkraften.”

De åtta kommunerna i Sverige som valts ut är: Malmö, Västerås, Göteborg, Luleå, Skellefteå, Norrköping, Gävle samt ett kommunsamarbete mellan Mariestad och Skövde. Även kommunerna Vasa och Kotka-Hamina i Finland finns med i urvalsprocessen.


Northvolts vd Peter Carlsson: ”Målet är nu att vaska fram två slutkandidater innan sommaren.”

Litiumjonbatterier består av en eller flera celler som alla har en positiv och negativ pol. I Sverige finns företaget Alelion Energy Systems, som sätter ihop litiumjonbatterier av celler som produceras utomlands, främst i Asien.


Lars Avellán, som i många år har arbetat som industriforskare på Swerea IVF, är positiv till Peter Carlssons initiativ. Men han är kritisk till utformningen.

Lars Avellán: Jag tror att det finns större förädlingsvärden att sätta ihop celler till batteripack med den elektronikövervakning som krävs i packen, än att göra celler.
Jag tror att Carlsson siktar både för högt och inte mitt i prick. Så jag tror inte att han kommer att lyckas. Ännu har ingen bevisat att det går att bedriva kommersiell och lönsam produktion av battericeller utanför Asien.”

Han anser också att Peter Carlsson har valt fel teknik för stationära batterier som kan användas som energilager i elnätet.
Lars Avellán: ”Det är inte litiumjonbatterier man ska ha i stationära tillämpningar, där är flowbatterier mest lovande. Det är ganska vedertaget.”
Flowbatterier är en typ av batterier där elektrolyten lagras i en positivt laddad och en negativt laddad tank. Elektrolyten får flöda genom battericellen varpå den positiva sidan oxiderar en elektron från den negativt laddade elektrolyten. På så sätt lagras energin. Lars Avellán tycker att Peter Carlsson i första hand borde satsa på ett mellansteg: att bygga en fabrik som sätter ihop celler till hela batterier.
Lars Avellán: ”Batterimarknaden är tveklöst en svår marknad att slå sig in på. Det behövs en jättestruktur kring underleverantörer och kontakter med forskare. Allt det där har man byggt upp i Korea, Kina och Japan.”



Realistiskt projekt?

Den uppblåsta retoriken bör få varningsklockorna att ringa. Projektet är ett stort risktagande! Att bygga fabriken kommer att kosta 40 miljarder kr - det är orealistiskt mycket pengar.
2000 - 3000 ingenjörer i en batterifabrik, luktar ”
fanerdun” lång väg.

Man blir alltid misstänksam när det ska startas jätteprojekt från grunden, utan att någon förstudie tycks ha gjorts eller att kontrakt med kunderna skrivits. Teslas förre logistikchef jobbar för att en batterifabrik ska byggas i Sverige. Är karln ett av världens största genier kanske?
Batterifabrikens tillkomst bygger på att elbilen skall slå igenom och ersätta bensin- och dieselbilarna. Det är det som är problemet. Inget vet idag om elbilen, kommer att ersätta dagens bilar.
 

Om man ska slå sig in på en hårt konkurrens utsatt marknad så får man ha någon edge. Vad har Sverige för edge.

Vi har ganska låga elpriser, men våra arbetskostnader är väldigt höga.

Vad det gäller kvalificerad personal så ligger Sverige inte direkt i topp här.

Vad det gäller underleverantörer ligger vi rätt risigt till med.

Distributions kedjor... inget vidare där heller.

Det är inte omöjligt att framgångsrikt producera batterier i Sverige. Men om man ska ha en chans på marknaden får man nog ta och producera något som har en "edge" på marknaden.


Tesla tar
idag drygt 5000:-/kWh för sina bilbatterier. Teslas 100KWh batteri kostar 500.000;- utan moms eller tull. Antag bilen fungerar bra i 25.000 mil utan batteribyte.

Då är ändå det skattefria batteriet förutom elkostnad dyrare än motsvarande extremt överbeskattade drivmedel. 20:-/mil bara i kostnad för det oskattade batteriet...

Många anser att hybrider med billigare batterier per lagrad KWh är vad som gäller. En bil med 10 kWh batteri och en verkningsgradsoptimerad förbränningsmotor är och blir det optimala utom för golfbanor ren stadstrafik och andra begränsade regioner.
Märk att en Tesla redan där kostar mer än en modern diesel eller en modern bensinbil i drift för att inte tala om en modern hybrid som BMW i8 eller en billigare, Outlander.

Till det närmar sig den tyska versionen av frikolvsenergi omvandlare marknaden och därefter är inte heller bränsleceller ett resurs ökande alternativ.


Bygget av batterifabriken ”luktar bidrags auktion”, låta länder och kommuner bjuda över varandra. Påminner lite Victor Muller och SAAB. Hela projektet bör nog skärskådas av oberoende realistiska ekonomer och industrifolk. Något kommunpolitiker inte klara av, när de är bländade av jobbtillfällen. I Norrland har det startats många företag genom åren för att komma åt etableringsstödet. Sedan försvinner dom igen. 2500 låter som Lasse Dalkvist låten om mister Swanson som kommer hem och ska bygga "the biggest her in sweden". Ingenjörer för att limma ihop blyplattor. Det bästa sättet att "solochvåra" en kommun är att lova stor satsning med många arbetstillfällen och/eller många besökare.

Alla fabrikssatsningar numera i Europa handlar väldigt mycket om bidrag för att kunna finansiera starten. Om marknadskrafterna hade fått råda så skulle en sådan här fabrik hamna i Polen eller Baltikum. Skall vi gissa att Carlsson har planerat att ha ett svenskt och ett finskt alternativ kvar i slutrundan för att kunna gå från en regional till en nationell bidragsbudgivning. Han vet nog redan var han vill ha fabriken, de andra är bara där som nyttiga idioter för att hjälpa till och minska kostnaderna för etableringen.
 

Givetvis är det bra att någon vill starta upp en fabrik i Sverige. Men är affärs idén bra borde man kunna göra det utan våra skattepengar.
Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova har tydligen gått in med pengar. Sen kommer antagligen den kommun som vinner tävlingen om fabriken på något sätt att subventionera detta.

Foliehatten tycker det är skrämmande att våra skattepengar riskeras på detta sätt. Offentliga medel ska användas för infrastruktur m.m., inte satsningar som gynnar enskilda bolag. Det slutar nästan alltid med att kommunen=skattebetalarna betalar först och sedan drar sig den kvarstående intressenten/finansiären ur eller går i putten, Alternativet ät att räkningen blir mångfalt högre än beräknat och projektet går inte att backa eller avbryta, varpå skattebetalarna sitter med Svarte Petter som alltid…


Anders Sundström är inbl
andad och det är en garanti för att projektet misslyckas. En omvänd Kung Midas som förvandlar allt han rör i till ”skit.” Avdankad Norrbottens-sosse som lyckats nästla sig in i styrelser genom sina S-kontakter och helt plötsligt tror att han kan något om företag. Nästan Maud Olofsson klass på hans inkompetens, vad gäller affärsverksamhet.

Att våra industrijobb har försvunnit utomlands finns det en anledning till= världens högsta skatter! Skulle vara intressant om Peter Carlsson kunde förklara för oss,varför just han skulle lyckas när inga andra klarar det?


Plötsligt börjar Foliehatten förstå den svenska paradoxen!

Lägg samma skatt på elbilar och alla borde inse hur snett det teknikspåret leder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar