tisdag 13 mars 2018

Malmö gör något bra också!

Att Malmö har stora problem med det mesta är allmänt känt och sossarna sitter kvar vid makten, tack vare invandrarrösterna. Utan utjämningsbidraget på över 5 miljarder, hade Malmö för länge sedan varit i konkurs.
Ett av de stora problemen i Malmö är: bilmålvakter!
Bilmålvakterna gynnar bidragsfuskarna och de kriminella. De gör det möjligt att ”äga” en bil trots socialbidrag och nolltaxering. Brukarna som faktiskt använder bilarna har olika motiv:
Kan inte på papperet äga ett fordon eftersom de lyfter bidrag.
Vill parkera var och hur som helst utan kostnad för avgift eller böter.Vill slippa fordonsskatt, trängselskatt och infrastrukturavgift.
Vill inte kopplas till fordonet.
Brukarna betalar antingen löpande, som en prenumeration, eller en engångskostnad som antingen målvakten eller någon annan i hans nätverk tar. Det hindrar också, att böter kan krävas in och trafikbrottslingar lagföras.

Att ingen regering vill förbjuda detta kan man inte tolka på annat sätt, än att man är rädd för vad som skulle hända om man konfronterar den svarta ekonomin. Malmös politiker vill inte bekämpa den svarta ekonomin. Sossarna i Malmö har ett problem – tar man itu med den svarta ekonomin, tappar de röster! För Sveriges del är det en vinst, om alla skulle deklarera sina inkomster och betala skatt, så skulle utjämningsbidraget minska till Malmö.

Sveriges meste bilmålvakt är en 33-åring hemmahörande i Malmö, han har skulder på över 50 miljoner till staten. Vid årsskiftet hade personen, 3 794 fordon registrerad i sitt namn. Det senaste registrerades på honom den 21 december 2017. Nästan alla bilar är skrotfärdiga, liksom majoriteten av målvaktsbilarna.

De fordonsrelaterade skulderna hos Kronofogden är högre än någonsin, runt 2,2 miljarder kronor. Främsta förklaringen är 100 stycken så kallade bilmålvakter. Ett annat problem är personer med falsk identitet som idag kan äga över 1 000 fordon. Transportstyrelsen har missat att omkring ett 50-tal personer med felaktiga identiteter, har registrerats som bilägare. Alla har fått ett samordningsnummer, ett provisoriskt personnumren i Sverige. Polisen har hittat flera fall där bilar är registrerade på utländska personer som inte existerar. Det har varit möjligt genom att de uppger falska identiteter, när de registrerar sig som bilägare hos Transportstyrelsen. Idag kontrollerar ingen myndighet utländska medborgares identitet vid fordonsregistreringen
Foliehatten har i ett tidigare inlägg skrivet om samordningsnummer och om en bilmålvakt i Borås. 

Johan Krantz, analytiker vid Kronofogdemyndigheten: ”De här personerna står för lite drygt 400 miljoner kronor, vilket är ungefär en femtedel av den totala skulden. Den som har mest har 62 miljoner." Deras skulder ökar trots lagskärpning. De äger nästan 15 000 fordon. En av dem dog 2016, men hans bilar rullar ännu. Sju av tio målvakter kan knytas till Skåne.

Malmö kommuns 97 miljoner kronor i utfärdade böter är nästan dubbelt så mycket som resten av de skånska kommunerna tillsammans. Malmö kommun är förvisso Skånes folkrikaste, men även sett till totalt bötesbelopp per invånare ligger Malmö långt högre än tvåan på listan. I Landskrona utfärdades parkeringsböter för 133 kronor per invånare under 2017, i Malmö 291.
Men det är långt ifrån alla parkeringsböter som kommer kommunen till gagn i form av intäkter.
SVT Nyheter Skåne kunde för ett år sedan avslöja att det 2016 fanns 40.000 obetalda parkeringsböter i Malmö. 
I juni 2017 rapporterade SVT Nyheter Skåne om en man som på pappret ägde 4.000 bilar med skulder på över 8 miljoner kronor.

För att komma tillrätta med bilmålvakterna och obetalda parkeringsböter startade och satsade Malmö kommun pengar tillsammans med polisen, på ett projekt från 2:a halvårsskiftet 2017. Projektet ändamål var att rensa bort bilar från gatorna som tillhör bilmålvakter. Fram till årsskiftet 17/18 har man tagit 1 371 stycken bilar i beslag och det är 7 bilar om dagen under detta halvår.
För ett par dagar sedan sände SVT Sydnytt ett inslag om beslagtagna bilar (över 300). I inslaget framgick att man forslade bort bilar som hade en p-bot på minst 5.000.
I stort sett alla bilar(skrot) som blivit beslagna, var inte skattade eller försäkrade. Trots att platsen dit bilarna forslades var hemlig, har platsen varit utsatt för flera inbrottsförsök och personalen har blivit hotade!
Enligt en artikel i september i Skånska Dagbladet, uppmärksammade en bärgare att obehöriga befann sig inne på kommunens uppställningsplats för målvaktsbilar. Polisen kom till platsen och två män i 30-årsåldern kunde gripas. Två bilar hade flyttats på området och en av dem visade sig tillhöra en av männen, som hade böter på omkring 20 000 kronor. En liknande händelse inträffade någon vecka senare och då krossades rutorna på totalt 80 bilar inne på området.
De beslagna bilarna måste förvaras i minst tre månader, innan den registrerade ägaren förlorar rätten till dem. Under den tiden kan ägaren betala skulderna och hämta ut bilen.
Göran Nyberg vid Fordonsflyttarna: ”Jag skulle uppskatta att högst två eller tre procent har gjort det. Då är det bilar med mindre skulder, fem, sex tusen, i något fallen skuld på 20 000, men då var det en finare modell. Våra skrotare har fått arbeta mer eller mindre dygnet runt med att ta hand om alla bilar.”

Göran Nyberg vid gatukontoret: ”Vid en parkeringsrazzian för några månader sedan beslagtog man en bil skulder på över 9 miljoner. Detta är svenskt rekord.
Tydligen så anlitar EU migranterna bilmålvakter. Enligt parkeringsvakterna står inte bilarna skrivna på dem och de användas att sova i på nätterna.
Om 9 miljoner är svenskt rekord i parkeringsböter så måste hanteringen av EU – migranter och bilmålvakter i Malmö vara svenskt rekord i politisk inkompetens. Det tog över två år att tömma och riva migrant lägret vid Industrigatan,Malmö och antagligen så kommer det att ta lika lång tid att få väck dom från Västanforsgatan också.
En bilmålvakt kan också stå för svart export av bilar. Poängen med det är att tidigare inbetalad skatt och försäkring betalas tillbaka, när ett fordon ställs av. En avställd bil behöver inte besiktigas, men betraktas fortfarande som ett fordon. Därmed kan den passera eventuella utförselkontroller. Annars hade den kunnat stoppas som miljöfarligt avfall.
 
Malmömodellen har visat sig vara framgångsrik och skall införas på flera andra orter i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar